Matematica

Lucrul în grup la lecţiile de matematică în clasa I

Problema principală pe care trebuie s-o rezolve învăţătorul, cînd începe să-i obişnuiască pe elevi cu lucrul în grup este implicarea şi socializarea lor în interiorul grupului. Deşi se lucrează împreună, achiziţia principală a lucrului în grup este dezvoltarea fiecărui copil luat în parte.
Organizarea lucrului în grup în clasa I este dificil, dar necesar. Copiii in clasa întîi vin cu diverse nivele de dezvoltare intelectuală, dar învăţătorul trebuie să monitorizeze şi să-i includă pe toţi în activitate.
După primele săptămîni de învăţare, efectuînd anumite evaluări iniţiale, realizăm un diagnostic al cunoştinţelor elevilor. Ţinînd cont de tipul de inteligenţă, formînd grupuri la lecţiile de matematica, ne străduim ca în fiecare grup sa fie cel puţin cîte un elev cu intelegenţă logico-matematică şi intelegenţă interpersonală, astfel ceilalţi elevi mai uşor se încadrează în realizarea sarcinilor.
Cîte puţin fiind obişnuiti, incercăm să-i regrupăm, folosind diverse jocuri: „Culorile semaforului”, „Numind degetele”, „Lunile anului”, „Numărînd pîna la 3,4,5,” etc.
Aceste regrupări considerăm că sunt necesare, deoarece copiii nu se aleg, sunt acceptaţi indiferent de interese şi relaţii. Astfel sunt integraţi în colectiv şi elevii cu CES.
Realizăm lucrul în cooperare după scrierea unei dictări matematice. După ce efectuăm evaluarea dictării matematice elevii sunt repartizaţi în grupuri unde vor realiza sarcinile înaintate. În continuare propunem unele sarcini pentru aplicare:
  • Ordonaţi numerele din şirul dat în ordine crescătoare (descrescătoare);
  • Selectaţi din şirul dat numai numerele pare (impare);
  • Scrieţi succesorii (predecesorii) numerelor din şirul obţinut;
  • Măriţi (micşoraţi) fiecare număr cu 10 (sau cu un alt număr), etc.
Învăţarea prin cooperare este o formă de instruire în care elevii lucrează împreună pentru a rezolva una şi aceeaşi problemă, pentru a explora o temă nouă.
E ştiut cît de dificil pentru elevii clasei I e înţelegerea problemelor, determinarea tipului de problemă, urmînd algoritmul de rezolvare. La înţelegerea problemelor e important lucrul individual, însă am observat, lucrînd în grup unii elevi mai uşor învaţă de la colegi, pătrund în sensul problemei mai bine.
Lucrul  în cooperare putem să îl aplicăm şi după rezolvarea problemei de bază. Elevii din clasă sunt împărţiţi în grupuri, primid fiecare diverse sarcini de postrezolvare de tipul :
  • Creaţi o altă condiţie ca rezolvarea să fie aceeaşi;
  • Schimbaţi întrebarea ca problema să se rezolve prin adunare (scădere);
  • Schimbaţi datele problemei;
  • Modificaţi întrebarea pentru a obţine la răspuns 19, etc.
La lecţiile de consolidare propunem următoarele sarcini:
Creaţi şi rezolvaţi o problemă după:
-         imagine;
-          întrebare,
-         condiţie;
-         exerciţiu.
 Învăţarea prin cooperare considerăm că este cel mai înalt nivel de colaborare. A colabora nu înseamnă altceva decît a participa alături de alţii la realizarea unei sarcini, pe cînd a coopera înseamnă a conlucra sistematic cu alţii. Elevii lucrînd împreună nu concurează.
  E important ca elevii, realizînd sarcinile în grup să fie motivaţi, dar şi evaluaţi.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu