Lucrul în grup la lecţiile de matematică în clasa I
Problema principală pe care trebuie s-o rezolve
învăţătorul, cînd începe să-i obişnuiască pe elevi cu lucrul în grup este
implicarea şi socializarea lor în interiorul grupului. Deşi se lucrează
împreună, achiziţia principală a lucrului în grup este dezvoltarea fiecărui
copil luat în parte.
Organizarea lucrului în grup în clasa I este
dificil, dar necesar. Copiii in clasa întîi vin cu diverse nivele de dezvoltare
intelectuală, dar învăţătorul trebuie să monitorizeze şi să-i includă pe toţi
în activitate.
După primele săptămîni de învăţare, efectuînd
anumite evaluări iniţiale, realizăm un diagnostic al cunoştinţelor elevilor.
Ţinînd cont de tipul de inteligenţă, formînd grupuri la lecţiile de matematica,
ne străduim ca în fiecare grup sa fie cel puţin cîte un elev cu intelegenţă
logico-matematică şi intelegenţă interpersonală, astfel ceilalţi elevi mai uşor
se încadrează în realizarea sarcinilor.
Cîte puţin fiind obişnuiti, incercăm să-i
regrupăm, folosind diverse jocuri: „Culorile semaforului”, „Numind degetele”,
„Lunile anului”, „Numărînd pîna la 3,4,5,” etc.
Aceste regrupări considerăm că sunt necesare,
deoarece copiii nu se aleg, sunt acceptaţi indiferent de interese şi relaţii.
Astfel sunt integraţi în colectiv şi elevii cu CES.
Realizăm lucrul în cooperare după scrierea unei
dictări matematice. După ce efectuăm evaluarea dictării matematice elevii sunt
repartizaţi în grupuri unde vor realiza sarcinile înaintate. În continuare
propunem unele sarcini pentru aplicare:
- Ordonaţi numerele din şirul dat în
ordine crescătoare (descrescătoare);
- Selectaţi din şirul dat numai
numerele pare (impare);
- Scrieţi succesorii (predecesorii)
numerelor din şirul obţinut;
- Măriţi (micşoraţi) fiecare număr cu
10 (sau cu un alt număr), etc.
Învăţarea prin cooperare este o formă de instruire
în care elevii lucrează împreună pentru a rezolva una şi aceeaşi problemă,
pentru a explora o temă nouă.
E ştiut cît de dificil pentru elevii clasei I e înţelegerea problemelor,
determinarea tipului de problemă, urmînd algoritmul de rezolvare. La
înţelegerea problemelor e important lucrul individual, însă am observat,
lucrînd în grup unii elevi mai uşor învaţă de la colegi, pătrund în sensul
problemei mai bine.
Lucrul în
cooperare putem să îl aplicăm şi după rezolvarea problemei de bază. Elevii din
clasă sunt împărţiţi în grupuri, primid fiecare diverse sarcini de
postrezolvare de tipul :
- Creaţi o altă condiţie ca rezolvarea
să fie aceeaşi;
- Schimbaţi întrebarea ca problema să
se rezolve prin adunare (scădere);
- Schimbaţi datele problemei;
- Modificaţi întrebarea pentru a obţine
la răspuns 19, etc.
La lecţiile de consolidare propunem următoarele sarcini:
Creaţi şi rezolvaţi o problemă după:
-
imagine;
-
întrebare,
-
condiţie;
-
exerciţiu.
Învăţarea
prin cooperare considerăm că este cel mai înalt nivel de colaborare. A colabora
nu înseamnă altceva decît a participa alături de alţii la realizarea unei
sarcini, pe cînd a coopera înseamnă a conlucra sistematic cu alţii. Elevii
lucrînd împreună nu concurează.
E
important ca elevii, realizînd sarcinile în grup să fie motivaţi, dar şi
evaluaţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu